Kom till skott

Kom till skott

Görel Kristina Näslund är författare, psykolog och medicine doktor. I sin bok ”Kom till skott” behandlar hon sk prokastnering – att skjuta upp saker till senare.
Författaren delar med sig av historier från t ex Mark Levengood och andra personer som berättar om hur de påverkas av denna ”folksjukdom”.

Boken är på dryga 130 sidor och lätt att läsa och inspireras av. Även om man inte själv anser sig ha dessa problem får man en förståelse för hur andra påverkas.

Arbeta i pass, bryt ner uppgiften i mindre delar och ta en del i taget. Dela in dagen i arbetspass, sät tklockan på 50 minuter och ta paus. Arbeta, pausa, arbeta, pausa. Jobba med en uppgift i taget, slutför den. Gör det som tar kortare än 2 minuter omgående, t ex släng en gammal tidning i pappersinsamlingen.

Fylls din inbox av mejl du inte hinner läsa eller besvara. Sortera in dem i olika högar (mappar) – läsa senare, kastas (för att ev läsa senare), åtgärda osv. Se till att ha inboxen tom då du går hem för dagen så känns det ofta lite bättre.

Rekommenderar boken för dig som vill få mera gjort utan att behöva stressa. Och du – läs boken nu, inte sen 🙂

 

kommtillskott

Om konsten att påverka

Om konsten att påverka

Har du någon gång funderat över hur det kom sig att du blev övertalad att köpa den där prylen som du egentligen var tveksam till?
Hur det kom sig att helt plötsligt hade du sagt ja till något du egentligen ville säga nej till.

Dr. Robert Cialdini har skrivit bästsäljaren Påverkan (Influence) som förklarar vårt beteende i sex olika principer:

Reciprocitet – har du fått en gåva är du benägen att ge tillbaka
Förpliktelse & konsekvens – har vi en gång gjort ett val är vi benägna att fortsätta tycka samma
Sociala bevis – vi gör som andra människor gör
Sympati  – vi följer personer vi tycker om
Auktoritet – vi förlitar oss på personer med högt anseende
Knapphet – varor som finns i begränsad mängd väcker vårt habegär

Boken rekommenderas varmt till alla som är intresserade av försäljning och marknadsföring, men mycket av innehållet är användbart även i privatlivet.

The brand man förklarar CIaldinis bok med ett väl sammanfattat inlägg, mycket läsvärt.

 

Detta filmklipp förklarar också principerna på ett enkelt sätt