Har du någon gång funderat över hur det kom sig att du blev övertalad att köpa den där prylen som du egentligen var tveksam till?
Hur det kom sig att helt plötsligt hade du sagt ja till något du egentligen ville säga nej till.

Dr. Robert Cialdini har skrivit bästsäljaren Påverkan (Influence) som förklarar vårt beteende i sex olika principer:

Reciprocitet – har du fått en gåva är du benägen att ge tillbaka
Förpliktelse & konsekvens – har vi en gång gjort ett val är vi benägna att fortsätta tycka samma
Sociala bevis – vi gör som andra människor gör
Sympati  – vi följer personer vi tycker om
Auktoritet – vi förlitar oss på personer med högt anseende
Knapphet – varor som finns i begränsad mängd väcker vårt habegär

Boken rekommenderas varmt till alla som är intresserade av försäljning och marknadsföring, men mycket av innehållet är användbart även i privatlivet.

The brand man förklarar CIaldinis bok med ett väl sammanfattat inlägg, mycket läsvärt.

 

Detta filmklipp förklarar också principerna på ett enkelt sätt